X
Bientôt fans, merci !
Pourquoi pas vous ?
Facebook J'aime Paris 1

Page personnelle

Etienne JOLLET

Professeur des universités [Histoire et civilisations : histoire des mondes modernes, histoire du monde contemporain ; de l'art ; de la musique]


















Name : Professor Etienne JOLLET



 



Summary of Education



1978-82 : M.A. in Art History (Paris I) ; diploma
of Museology at the Ecole du Louvre, Paris ; B.A. in History (Paris I) ;
B.A. in French Literature (Paris VII) ; DEA, Ecole des hautes études en
sciences sociales



1991 : agrégation de lettres modernes



1992 : Phd. In Art History, Ecole des hautes études en
sciences sociales



1999 : 
Habilitation à diriger les recherches, Paris X



 



Present Employment



Professor of Early Modern Art History, University Paris I
Panthéon-Sorbonne



 



Previous Employments :



Maître de conférences (lecturer) at the University of
Limoges (1994-1997) ; at the University of Tours (1997-2000) ;
professor at the Université of Provence, Aix-en-Provence (2000-2005) ;
professor at the Université Paris Ouest Nanterre-La Défense (2005-2010) 



 



Honors and Awards 



1982-1983 : member of the Maison française, Oxford



2010 (Spring term) : fellow, Clark Art Institute,
Williamstown (Mass.)



2013-2014 : co-director of the annual program, German
center for the history of art (DFK), Paris



2015 (Spring term) : Alliance Visiting professor,
Columbia University, New York



 



Selected Publications :



-Watteau. Les fêtes galantes, Paris, Herscher, 1994



-Chardin. La vie silencieuse, Paris, Herscher, 1995
(republished in 1999)



-Jean et François Clouet, Paris, Editions de la
Lagune, 1997 (Prix Richtenberger 1998 de l’Académie des Beaux-Arts, Institut de
France) ; traduit en anglais



-Figures de la pesanteur. Fragonard, Newton et les plaisirs
de l’escarpolette
, Nîmes, Editions Jacqueline Chambon, 1998



-« Between
allegory and topography. The project for a statue to Louis XVI in Brest
(1785-1786) and the question of the pedestal in public statuary in
eighteenth-century France », Oxford Art Journal, n° 23, automne
2000, pp. 49-78



-La Font de Saint-Yenne : oeuvre critique, Paris,
Presses de l’Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts, 2001 (introduction et
textes de présentation)



-Le Christ chez Marthe et Marie, Paris, Desclée de
Brouwer (avec J.-L. Chrétien et G. Lafon), 2002, p. 77-119



-« La cause de l’oeuvre. De la causalité en histoire de
l’art », Revue de l’art, juin 2002, pp. 73-78



-« Objet d’attention. L’intérêt pour le support en
France à l’époque moderne », in Alexandra Gerstein (dir.), Display and
Displacement : Sculpture and the Pedestal 1600 to 2000
, Londres,
Courtauld Research Forum, 2007, p. 33-61



-« ‘To bring the distant things
near’ : Adrian Stokes and the distance to the work of art », in
S. Bann (dir.), The Coral Mind. Adrian Stokes’ engagement with architecture,
art history, criticism and psychoanalysis
, University Park, Penn State
University Press, 2007, p. 189-198



-La nature morte et la place des choses. L’objet et son
lieu dans l’art occidental
, Paris, Hazan, 2007



-A. Riegl, Le Portrait de groupe hollandais, Paris,
Hazan, 2008 (préface de 45000 signes et révision de la traduction de
l’allemand)



-« Sculpture
in Painting : Function, Time and Reflexivity (France, c. 1630-1750) »
in P. Curtis (dir.), Sculpture in Painting, cat. exp.
Leeds,
Henry Moore Institute, 2009, p. 21-29



-« The
king and others: multiple figures in French royal monuments of the modern
era », in Charlotte Chastel-Rousseau (dir.), Reading the Royal Monument
in Eighteenth-Century Europe
, Ashgate, Aldershot, 2011, p. 11-38



-with Claude Massu (ed.), Les
Images du monument de la Renaissance à nos jours
, Aix-en-Provence,
Publications de l'Université de Provence, 2012



-“La
temporalité dans les arts visuels : l’exemple des Temps modernes”,  Revue de l’Art, n° 178, 2012-4, p. 49-64



-"The king on rolls: art, power and technology in the representations of Louis XIV's statue for the place Vendôme par Houasse and Simonneau", Art History, 2015



 



 



 



ejollet_photo1_2b88048706.jpg

EA 4100 - HiCSA - histoire culturelle et sociale de l'art